Saturday 15 March 2014

KARYA SISWA MINGGU KE-5 | Karya 3

KARYA 3 | KATEGORI PUISI

Oleh:Wan Ahmad Fadhli,Tahun 3 Uni Yarmouk

Sang pemilik hati
Hari ini,
Ku berdiri di taman yang berduri,
Ingin ku bercerita tentang kisah hati,
Kerana telah lama ku pendami.
Ku lihat betapa banyak nya bunga disisi,
Bunga yang cantik dirinya,
Bunga yang manis wajahnya,
Bunga yang madu rasanya,
Namun ku tempis segala itu dari fikiran,
Kerna ku tau hanya satu yang inginku sandang.
Hal ini membuatkan aku teringatkan mu,
Jiwaku terseksa mengharapkanmu,
Namun apakan daya, Engkau masih belum menjadi milikku.
Setiap hari membuak-buak getaran hatiku ,
Kerna Hati ini dah terlalu merindu,
Betapa inginku berjumpa denganmu,
Bermesej-mesej denganmu,
Bercinta-cinta denganmu.
Oh hati!
Mustahil untuk aku lakukan semua itu,
Kernaku tau itu bukan jalan syariat tuhanmu,
Dan ia akan merosakkan dirimu.
Acap kali mizan hatiku bertanding antara iman dengan nafsu,
Nafsu ku menang mengalahkan seribu,
Lalu imanku hancur menjadi debu,
Kerna aku insan yang terlalu mengharapkanmu.
Wahai sang pemilik hatiku,
Walaupun wajahmu terlindung dari pandanganku,
Tapi jiwa mu telahku tatap selalu,
Rajin, baik, dan lembut dalam tutur kata mu,
Membuatkan aku terpesona selalu,
Sehingga kuinginmu menjadi teman istimewa buatku.
Tidak pernah aku tau,
Sama ada dirimu telah dimiliki ataupun tidak,
Sungguhpun ia sentiasa mengiang-ngiang di telingaku,
Bercampur gundahan hati yang berliku.
Aku sedar akan diriku,
Seorang budak hingusan dalam bicara hati,
Persiapan diri masih lagi berlari-lari,
Ilmu dan duit masih ku cari-cari,
Bermakna ini bukan masanya lagi.
Aula kepada aku,
Untuk mempersiapkan diriku,
Menyelesaikan tanggungjawab yang terdahulu,
Sebelum merangkap yang berbatu.
Akanku tunggu hingga hari graduasi,
Kerna ibuku masih belum memberi,
'Green light' dalam menyarung cincin dijari,
Untuk menjadikan mu isteri yang sah disisi,
Oh! Fantasi ini akanku bayang-bayangkan dihati
Memupuk semangat ke dalam diri,
Agar menjadi manusia yang bertauliah dan berilmu
Oh, sang pemilik hatiku.
P/S: ini hanyalah rekaan semata-mata

2 comments: