Saturday 8 March 2014

KARYA SISWA MINGGU KE-4

Kategori Cerpen
oleh:Wan Nur Farhanah,
Tahun 2,Universiti Yarmouk

ESOK
Petang itu sewaktu menuju ke jamiah sendirian, aku dilanda rusuh tanda aku punya masalah sendiri. Masalah tersebut sebenarnya sudah tidak dapat diselesaikan. Terkadang wujud masalah yang tidak punya jalan keluar. Dan aku sedang menghadapi saat itu ketika ini. Waktu ini. Aku tahu, manusia pasti sentiasa akan berada dalam masalah tetapi bagiku masalah yang aku hadapi ini adalah perkara terbesar dan sangat mengganggu hidupku.
Petang itu aku jalan perlahan. Aku seret kaki ini pelan-pelan. Tanda cukup tidak bersemangat. Namun, kuliah harus dihadiri. Muka monyok usah dikira. Seakan untuk mengukir senyum kepada sesiapa menjadi satu tugas berat buat aku. Di penghujung bulatan penumbuk menuju Kuliah Syariah, aku terserempak dengan Aini. Dia junior sewaktu sekolah menengah dulu. Bibir ini aku paksa ukir sebuah senyuman padanya. Yalah, mana mungkin aku tidak senyum kepada bakal adik ipar aku sendiri. Hihi
“Kakak, jangan senyum kalau tak ikhlas” laju dia menutur kata.
Aini sangat jujur. Bahkan terlalu jujur. “Tak tahulah Aini. Kakak rasa hilang sangat ni” aku terus-terang.
“Sudahlah tu kakak. Bukan Allah buat semua tu untuk sia-sia. Adalah tu benda yang Dia nak bagi kat kakak. Dia ambil sikit je dari kakak. Mungkin sebab Allah nak bagi banyak kat kakak? Sebab tu Dia ambil sikit dari kakak. Mana tahu kan? Kakak jangan risau ye?” Dia usap-usap bahuku.
Aku cuma mengangguk lemah.
“Pergi dulu kakak. Ada hal sikit dekat rumah. Eh lupa nak bagitahu. Oren dah beranak tau. Tiga ekor anak dia. Comel-comel pulak tu. Tapi warna oren macam dialah” dia bercerita semangat sambil mengangkat tiga jari tengah. Bersungguh dia membela kucing jalanan yang dia jumpa tepi tong sampah berhampiran PUSKOM bulan lepas.
“Nanti datanglah tengok baby Oren. Bawaklah buah tangan sikit, buah epal pun okey dah kakak. Untuk Ainilah, bukannya untuk Oren. Alang-alang nanti datang boleh skype dengan abang sekali. Hehe”
Aku senyum tawar. Haih. Sempat lagi dia mengusik. Apa kaitan entah kucing oren dia tu dengan abang dia.
“Dah pergi. Kakak dah lewat ni” halauku cepat. Muka aku tahan sebolehnya. Panas juga rasa di pipi.
Aini melambai pergi. Ceria sekali orangnya sehingga ramai orang menyenanginya termasuk aku. Dan Ainilah yang melamar aku untuk abang sulungnya. Katanya aku seorang kakak yang tabah dan kuat. Dan dia mahu menyerap segenap kekuatan itu daripada aku.
Tapi itu dahulu. Itu ketika zaman kegemilangan aku. Sekarang aku sudah menjadi seorang kakak yang mudah lemah dan menangis. Kali ini bila aku merasa kehilangan, aku cepat melatah. Tidak seperti dulu aku terlalu mengahargai dugaan dan mehnah. Dulu aku menganggap ujian dunia sebagai jambatan ke syurga tapi sekarang, seakan aku terhijab dari melihat semua itu. Aku melihat masalah cuma membawa kepada kesusahan dan tiada jalan keluar, bukan lagi sesuatu yang membuahkan pahala. Oh malangnya hidup aku.
“Ya Allah, pinjamkan aku sedikit kekuatan” rayu aku sayu.
Esok hari Jumaat. Doktor Abdul Majeed menyudahkan kuliah petang itu dengan menyeru semua pelajarnya untuk memperbanyakkan ibadah sunat pada esok hari. Dan antara tuntutan yang sering beliau tekankan adalah membaca Surah Kahfi. Dotor ada menceritakan sedikit tentang kisah Nabi Musa dengan Khidir. Tetapi ingatan aku seakan melayang. Aku langsung hilang fokus sejak berlaku kejadian hitam itu. Mujurlah hari ini dua daripada tiga kuliahku batal kerana doktor menghadiri Munaqashah Ilmi di Amman.
Lima minit kemudian, kuliah bersurai. Aku menapak lambat pulang ke rumah.
**
Usai solat maghrib, aku capai Al-Quran terjemahan pemberian ibu di atas meja. Aku mengambil tempat di atas katil. Muka surat 293 aku selak. Surah ke-18 itu aku baca perlahan. Bila tiba ayat ke-60 yang bercerita tentang Nabi Musa dan Khidir, aku jadi teringat tazkirah Doktor Abdul Majeed petang tadi. Lantas aku baca penuh khusyuk maksud ayat-ayat tersebut.
“Adapun perahu itu adalah milik orang miskin yang berkerja di laut; aku bermaksud merosakkannya, kerana di hadapan mereka ada seorang raja yang akan merampas setiap perahu”
Aku tersentap. Rupanya ini jawapan kepada persoalan Nabi Musa yang tidak sabar untuk mengetahui tentang mengapa Khidir melubangi perahu ketika kedua mereka menaikinya. Lantas aku sambung pembacaan.
“Dan adapun anak muda yang kafir itu, kedua orang tuanya mukmin, dan kami khuatir kalau dia akan memaksa kedua orang tuanya kepada kesesatan dan kekafiran”
Aku angguk perlahan. Patutlah Khidir membunuh pemuda tersebut yang dilihat sebuah jiwa yang bersih oleh Nabi Musa pada ayat-74. Cepat-cepat aku teruskan pembacaan untuk mengetahui sebab Khidir menegakkan dinding rumah atau tembok yang condong dan hampir roboh di negeri yang mereka pergi itu.
“Dan adapun dinding rumah itu adalah milik dua anak yatim di kota itu, yang di bawahnya tersimpan harta bagi mereka berdua, dan ayahnya seorang yang soleh maka Tuhanmu mengkehendaki agar keduanya sampai dewasa dan keduanya mengeluarkan simpanannya itu sebagai rahmat dari Tuhanmu.”
Betullah. Allah buat sesuatu bukan sia-sia. Aku berhenti sekejap menarik nafas.
“Apa yang aku perbuat bukan menurut kemahuanku sendiri. Itulah keterangan perbuatan-perbuatan yang engkau tidak sabar terhadapnya”
Sekali lagi aku tersentap. Ayat terakhir itu bagaikan merentap tangkai jantungku. Cerita perihal sabar. Sebenarnya adakah aku tergolong dalam puak manusia yang kurang bersabar? Tiba-tiba hati aku menjadi sayu. Terasa seperti Allah seolah-olah bercakap denganku. Terasa seperti Allah memujuk lembut hatiku. Aku tutup Al-Quran terjemahan berwarna coklat itu dengan kemas. Mataku memandang ke hadapan tanpa isi. Kosong. Allah perintahkan Khidir buat sesuatu yang kelihatan tidak elok tetapi sebenarnya sangat baik di masa hadapan. Allah lebih tahu apa yang Nabi Musa tidak tahu.
Allah buat sesuatu bukan sia-sia. ‘Cuba kau sabar, mesti nanti tersingkap apa yang terlindung’. Ada satu suara bergema di telinga. Tapi kenapa aku kurang sabar ya? Apa sebenarnya yang Allah nak bagi kat aku ni?
Tiba-tiba dada terasa berombak. Sayu mengenang lemahnya diri. Betapa perlunya aku yang daif ini kepada kuasa bertuhan. Hati mula menjadi sedih.
Allah buat sesuatu bukan sia-sia.
Handphone Sonyku berbunyi. Ada notification facebook masuk. Aku capai dan terus membukanya. Aini. Apa pulak budak kecil ini conteng di dinding mukabukuku?
“[3:139] :) [2:177] Jadi kuat kakak”
Cuma sebaris nombor dan smiley yang tersenyum. Serta kata hikmat dia.
Aku pejam mata rapat-rapat. Aku tahu nombor itu. Aku kenal sangat nombor itu. Aku arif benar apa kandungannya.
Sony Experia aku campak ke tepi. Al-Quran di tangan aku rapatkan ke dada. Sebak mula menguasai diri. Aku rapatkan mata serapatnya. Aku selesa dengan gelap yang aku ciptakan sendiri. Perlahan, kandungan ayat 139 Surah Al-Imran bergema kuat di dalam benakku.
“Dan janganlah kamu merasa lemah, dan jangan pula bersedih hati, sebab kamu paling tinggi darjatnya, jika kamu orang yang beriman”
Air mata mula merembes laju. Esak mula kedengaran. Aku tidak dapat perasaan yang membuak-buak masuk dan memukul dadaku. Aku semakin menguatkan dakapan Al-Quran ke dada. Mata semakin aku rapatkan, seolah tidak mahu lagi terbuka. Seakan ayat-ayat Al-Quran itu diturunkan untuk aku.
“.. dan orang yang sabar dalam kemelaratan, penderitaan dan pada masa peperangan. Mereka itulah orang-orang yang benar, dan mereka itulah orang-orang yang bertaqwa”
Esak tangis aku mula kedengaran. Ayat 177 Surah Al-Baqarah berjaya menawan hatiku. Kesabaran yang baik. Orang yang bertaqwa. Darjat tinggi. Orang beriman. Akhirnya hatiku terbuka menerima takdir. Aku mula boleh menerima kenyataan. Kehilangan kucing kesayangan dua hari lepas benar-benar menggugat fokus dan konsentrasi aku dalam pelajaran dan kehidupan. Aku sangat menyayanginya. Bahkan kucing itulah peneman sejak aku mula jejakkan kaki ke Jordan. Jaguh nama dia.
Jaguhlah teman baikku. Jaguh jualah teman bergaduh aku. Jaguh kucing yang baik. Dia selalu kejutkan aku untuk bersubuh. Dia sering masuk ke dalam selimut dan menjilat mukaku. Hari-hari hidup aku dipenuhi cerita dia. Jaguh selalu menemani malam berjagaku bila tiba musim peperiksaan. Dia selalu menyendengkan badannya ke tangan aku bila terlihat aku mengantuk dan tersengguk. Dia juga selalu bersama tika susahku. Mengiau-ngiau tanda setuju bila aku bercerita sesuatu padanya. Jaguh selalu menyahut segala apa yang aku cakap padanya walau aku cuma membebel seorang diri. Dia makhluk terhebat yang pernah Tuhan hantarkan untukku. Jaguhlah dunia aku. Tiada yang lainnya.
Tapi kini dia tiada lagi. Tiada lagi jilatan pada muka sewaktu azan subuh. Tiada lagi peneman study malam-malam. Tiada lagi yang menyahut aku bila aku membebel-bebel tidak puas hati. Tiada lagi dia. Tiada lagi cerita Jaguh dalam hidup aku. Aku jadi rindu. Aku rindu sangat pada Jaguh.
Terima kasih Aini. Terima kasih Allah. Sesungguhnya aku sudah terpujuk dengan kalam-Mu. Terima kasih ya Tuhan kerana menyedarkan aku. Sesungguhnya aku mesti bertabah atas kehilangan. Aku mesti kuat menghadapi dugaan. Jaguh pergi menghadap Penciptanya Yang Agung. Kenapa perlu aku risaukan dia? Jaguh pasti senang berada di syurga. Dan berkemungkinan dia sedang menunggu aku untuk mengikutnya sama.

Jaguh pergi menghadap Tuhannya. Dan aku tidak redha atas realiti itu? Alangkah malangnya kefuturan aku untuk dua hari ini. Menghukum diri atas takdir Tuhan. Ampunkan aku ya Allah..
Satu sms masuk ke peti kotak mesej Sonyku. Aku membuka mata. Air mata di pipi aku biarkan. Dari budak kecil tu lagi rupanya.
“Jadilah jaguh buat Tuhanmu seperti Jaguh yang berbakti kepada tuannya. Dan dia pergi saat tibanya dia harus pergi, seperti jua engkau yang akan pergi bila tiba masanya nanti. Moga kakak bertemu Jaguh di syurga. Jadi kuat kakak J
Aku senyum. Kali ini terasa manisnya. Terima kasih Aini sayang.
Aku fikir aku lemah tanpa Jaguh. Semoga kematian Jaguh lebih menghidupkan aku dan lebih membawa aku mengenal Tuhan. Mungkin inilah hikmahnya. Aku jadi lebih rapat dan dekat dengan Allah sejurus selepas Jaguh pergi tinggalkan aku.
Dan ya, Allah tidak buat sesuatu untuk sia-sia. Bersabarlah untuk melihat tersingkapnya apa yang tidak pernah kau tahu. Moga esokmu cerah dan lebih mengenal Tuhan.

0 comments:

Post a Comment