Saturday 15 February 2014

Pertandingan Karya Siswa

KARYA SISWA MINGGU 1

PUISI 1
Oleh:Hamizah Ruslan,Tahun 3,Universiti Yarmouk

Apabila seorang sahabat menghargai sahabat lain, apatah lagi, dalam diam, betapa berharga jadinya sebuah persahabatan itu. Dan sekarang, saya mahu membawa kalian menghargai hubungan kasih sayang antara sahabat, tanpa mereka mengetahui, bukankah itu tanda keikhlasan? J

Di langit biru itu aku menangkap ketenangan,
Di langit nan indah  kupetik nilai kemanusiaan,
Di tengah-tengah keheningan pagi kugapai satu noktah kebahagiaan,
Pernah kubahagia dalam hidup,
Walaupun kutahu keluargaku tiada di sisi,
Kakanda yang dulunya mengisi kekosongan hati tiada di sini,
Namun kulihat pada ‘dia’,
Kutoleh pada tingkahnya,
Nyata ‘dia’ istimewa,
Pabila aku resah, aku gundah, ‘dia’ ada bersama,
Memahami detik-detik kesukaran,
Tatkala kesusahan mengisi uncang kehidupan,
Moga aku tidak kelalaian dalam mencari redha Tuhan,

Payah!
Memang payah mahu menghargai nilai seorang teman,
Bila kesunyian aku mencari,
Bila kealpaan aku yang dicari,
Benarlah kata orang “ ukhuwah itu pabila diimplementasi dengan hati,
Natijahnya membuah pekerti,
Susah senang  tetap sehati,
Setekad jiwa membentuk inspirasi”,
Bukan ketinggian ilmu yang kucari darinya,
Bukan keagungan pangkat yang kuharap padanya,
Bukan juga selaut harta yang kuminta daripadanya,
Tapi yang kudamba, ialah seluas-luas kasih sayang dan kejujuran,
Yang bisa membawa aku kepada Tuhan.

Kini, aku memahami erti ukhuwah dalam keimanan,
Tatkala berukhuwah bertaut sayang,
Terus , hati itu kembali pada Tuhan,
Walaupun badai ombak ganas datang menyimpang,
Tetap teguh meredah medan ,
Moga segalanya kian tabah,
Bersama  insan bernama teman,
Allah.. aku minta padaMu,
Moga Kaukekalkan ia,
Di hatiku..

-Ana_Hr93
-Irbid|2012|Sakan Baitu Tholabah

PUISI 2
Oleh:Wan Nur Farhanah,Tahun 2,Universiti Yarmouk

Aku Tahu Itu

Derap langkah aku susun kemas
Teratur!
Aku bakal memasuki ruangan itu
Ruang yang bakal menyakitkan aku di permulaan
Tetapi akan menerbitkan senyuman di akhirnya
Aku bulatkan tekad sebulat mungkin
Menandakan aku cukup bersedia menghadapinya
Aku jadi yakin
Aku makin bersemangat
Aku teruskan langkah
Biar aku tahu aku bakal tersungkur
Aku pedulikan walang
Kerna aku tahu itu
Adalah bulatan kehidupan

Ku sedut atmosfera nyaman itu
Kini aku di kota Ashabul Kahfi
Mengutip ilmu di situ
Mendewasakan diri
Membentuk jiwa lebih mengenal Tuhan
Langit biru aku junjung kemas
Meski kutahu langit ini bakal runtuh menimpa diri
Namun aku kuat kerna tanah yang aku pijak
Tanah  Syam penuh barakah
Ku harap ada barakah itu untuk insan sepertiku
Yang dipalit noda-noda
Juga tercemar dek dosa
Sepenuh mengharap kasih sayangNya.

Lebih dua belas purnama aku di sini
Banyak yang aku pelajari dan lalui
Sungguh
Perit benar mahu melangkah
Namun aku tahu ada cahaya bahagia di penghujung jalan
Berjuang di bumi asing menuntut pengorbanan
Aku tahu itu
Sungguh
Aku tahu itu
Namun bilamana sudah bertekad
Aku yakin dan pasti
Aku percaya Tuhan akan membantu mereka
Yang berusaha berlari pergi
Demi merebut dakapan Ilahi.

0 comments:

Post a Comment