Bagaimana
Teknologi Multimedia Dapat membantu Pengurusan P&P Dalam Bilik Darjah
(P&P)
PENGENALAN KEPADA MULTIMEDIA
Kemunculan
aplikasi multimedia bukan merupakan fenomena baru di persekitaran kita.
Kehadirannya dalam kehidupan seharian dapat disaksikan menerusi program -
program di televisyen dan melalui pita-pita video. Sesuatu program atau
persembahan yang kita lihat itu sebenarnya mempunyai kombinasi perkakasan dan
perisian yang mana ia merupakan input yang digunakan untuk mempersembahkan
output daripada pelbagai media termasuklah gambar, grafik, animasi, teks dan
suara untuk menjadikan persembahan lebih efektif kepada para penonton.
Pada masa kini,
penggunaan multimedia tidak hanya terhad kepada bidang hiburan semata-mata
tetapi ia juga telah mula berkembang dalam bidang perniagaan, pentadbiran,
perbankan dan khususnya dalam bidang pendidikan. Ini dibuktikan dengan pelbagai
aplikasinya yang menjurus kepada aspek komunikasi dan pendidikan.
KONSEP MULTIMEDIA DALAM PENDIDIKAN
Teknologi
multimedia adalah salah satu teknologi baru dalam bidang komputer yang memiliki
kebolehan untuk menjadikan media pembelajaran yang lebih lengkap. Multimedia
merangkumi pelbagai media dalam satu perisian sehingga memudahkan guru untuk
menyampaikan sesi pembelajaran dan pelajar berasa terlibat di mana berlakunya
interaktiviti dalam proses pembelajaran.
Multimedia dalam
pendidikan adalah alat, kaedah dan pendekatan yang digunakan untuk membolehkan
komunikasi di antara guru dengan pelajar semasa proses pengajaran dan pembelajaran.
Pelajar yang
terlibat dalam proses pembelajaran melalui pakej multimedia boleh mempelajari
ilmu yang ada di dalamnya sesuai dengan minat, bakat, keperluan dan pengetahuan.
KENAPA MULTIMEDIA DIGUNAKAN
Multimedia
digunakan sebagai perantara dalam sesebuah penyampaian atau persembahan
maklumat kepada para pelajar. Ia digunakan oleh individu-individu yang inginkan
kemudahan serta impak yang berkesan dalam setiap persembahan maklumat mereka.
Komputer adalah sebuah perkakasan yang paling sesuai untuk tujuan menghasilkan
isi kandungan multimedia yang mana dalam sesebuah komputer peribadi multimedia
itu sendiri terdapat kesan bunyi, paparan grafik yang berwarna warni, animasi
serta video.
Dalam bidang
pendidikan pula, biasanya seorang guru atau pensyarah menggunakan buku teks,
papan hitam atau putih, kapur putih atau yang berwarna warni, peta, gambar dan
suaranya sendiri untuk mengajar. Namun begitu, pada hari ini sistem multimedia
telah diadaptasikan untuk memberi maklumat- maklumat tambahan dalam pelbagai bentuk
yang menarik kepada penuntut mereka.
Terdapat fakta
telah membuktikan bahawa orang ramai telah menggunakan 75 peratus keupayaan
untuk mengingat berdasarkan kepada apa yang mereka dengar, lihat dan lakukan,
40 peratus daripada apa yang mereka lihat serta dengar manakala 20 peratus
daripada apa yang mereka dengar sahaja. Oleh sebab itu, ciri interaktif dalam
persembahan multimedia merupakan komponen penting yang tidak seharusnya
diabaikan kerana ia mampu menyokong keupayaan ingatan manusia itu sendiri.
Memandangkan keupayaan multimedia banyak memberi kesan yang positif terhadap
proses penyampaian maklumat, maka tidak hairanlah mengapa ia dipilih sebagai
agen membantu Pengurusan P&P Dalam Bilik Darjah.
ELEMEN-ELEMEN MULTIMEDIA
Terdapat beberapa elemen-elemen
asas multimedia yang biasa digunakan iaitu :-
a) Grafik
Grafik boleh
didefinasikan sebagai sebuah lukisan, pencetakan, gambar atau huruf dengan
menggunakan pelbagai media samada secara manual atau menggunakan teknologi
komputer. Seni grafik berkomputer digunakan secara meluas dalam dunia
kejuruteraan, industri berat, animasi dan perfileman. Teknik ini dapat
menampakkan atau menvisualkan sesuatu imaginasi seseorang pada skrin komputer.
Grafik sebenarnya
mengunakan media statik dengan memperkembangkan keupayaan teks, ilustrasi dan
gambar foto. Penambahan dimensi masa yang bergantung kepada berapa lama masa
diambil oleh pengguna sebagai sebahagian daripada perolehan pengalaman maklumat
yang diinginkan.
Menurut Linstrom,
1994; Ilustrasi dan gambar berupaya ‘bercerita’, menarik perhatian dan
mengambarkan orang, tempat atau benda. Carta, graf ataupun rajah menyediakan
dimensi maklumat kepelbagai secara visual.
Menurut Rockley,
1994; Grafik menunjukkan maklumat terperinci bergambar dan berfungsi sebagai
ikon yang mewakili sesuatu.
b) Teks
Teks adalah
sejenis data yang paling mudah dan memerlukan storan yang sedikit jumlah ruang
ingatan sahaja. Teks boleh digunakan dalam pelbagai bidang untuk memberi
penjelasan kepada sesuatu perkara dalam bentuk bacaan.
Keberkesannanya
ialah untuk memperkukuhkan media-media lain.
Berkesan jika
penggunanya pakar dan berpengetahuan tinggi berhubung dengan maklumat yang
ingin diperolehi mereka kerana berupaya memproses maklumat lebih pantas dan
berstrategi melalui media ini berbanding dengan audio mahupun video.
Menurut Rockley,
1994; walaupun manusia mungkin mendapati media-media lain lebih berkesan untuk
memahami sesuatu proses, ianya mungkin sukar untuk memperolehi langkah-langkah
khusus untuk sesuatu proses tanpa penggunaan teks.
c) Animasi
Ia merupakan
paparan pantas imej-imej yang dapat dilihat oleh mata kasar manusia dalam
bentuk pergerakan.
Menurut Lindstrom,
1994; ianya membawa pengguna lebih hampir kepada bahan maklumat. Simulasi
sesuatu aktiviti atau illustrasi sesuatu konsep boleh digambarkan melalui
animasi-animasi. Animasi menawarkan pengguna mengawal keterperincian, tahap
serta bilangan maklumat yang diingini. Unsur-unsur realisasi sebagaimana alam
kehidupan sebenar boleh diperolehi melalui klip-klip video.
d) Bunyi
Kesan bunyi
memainkan peranan penting dalam teknologi multimedia pada hari ini.
Terdapat pelbagai
cara yang boleh digunakan untuk membolehkan komputer mengeluarkan suara
manusia. Antaranya ialah dengan menggunakan kad suara atau menggunakan pembesar
suara bina dalam yang telah sedia ada pada setiap komputer. Format yang
menyokong suara adalah .wav, .voc. , snd. .aud. dan sebagainya. Menyediakan
amaran atau wujudnya masalah dan biasanya sebagai maklumat tambahan. Berfungsi
sebagai pemberi amaran terhadap kesilapan atau kewujudan masalah. Menghasilkan
mood kepada pengguna melalui muzik. Menarik perhatian melalui kesan-kesan
bunyi.
Bunyi menghapuskan
perasaan janggal dan seolah-olah pengguna sedang berkomunikasi dengan manusia
lain dan bukan dengan mesin.
e) Imej
Imej adalah ruang
persembahan bagi sesuatu objek, yang boleh ditayangkan dalam bentuk dua atau
tiga dimensi atau juga dalam bentuk-bentuk imej yang lain. Ia boleh diwujudkan
sama ada dalam bentuk maya atau nyata. Fail-fail dalam bentuk .jpg dan .gif
digunakan untuk menyimpan lukisan grafik dan imej-imej kerana ia adalah piawaian
yang digunakan untuk pemampatan dan penyahmampatan imej berwarna dan tidak
berwarna. Selain itu, bentuk fail ini juga boleh menjimatkan storan.
"BPP wasilah salihah fikrah"
“PUTRA UNTUK SEMUA”