Multimedia adalah penggunaan komputer untuk menyajikan dan
menggabungkan teks, suara, gambar, animasi dan video dengan alat bantu ([tool])
dan hubungan ([link]) sehingga pengguna dapat berinteraksi, berkarya dan berkomunikasi.
Multimedia sering digunakan dalam arena dunia hiburan dan juga diadaptasi oleh
dunia game.
Multimedia juga dimanfaatkan dalam dunia pendidikan dan bisnes. Di dalam
dunia pendidikan, multimedia digunakan sebagai alat bantu mengajar bagi sesi
pengajaran di dalam kelas. Manakala dalam dunia bisnes pula, multimedia
bertindak sebagai alat bantu bagi tujuan perusahaan, mempromosikan sesuatu produk,
bahkan juga sebagai latihan dalam sistem e-learning.
Multimedia digunakan secara meluas dalam pelbagai bidang kerana kelajuan
dan fleksibel. Sebagai contoh dalam bidang kedoktoran, yang mana doktor dilatih
untuk melihat operasi virtual yang mana dapat membantu mereka mensimulasikan
bagaimana tubuh manusia dipengaruhi oleh virus dan bakteri sekaligus membantu
mereka untuk mengembangkan teknik yang berbeza untuk mencegahnya.
Kategori
Multimedia
Multimedia
dapat di definisikan kepada 2 kategori, iaitu Multimedia Content
Production dan Multimedia Communication
- Multimedia
Content Production merupakan penggunaan
beberapa media (teks, audio, graphics, animation, video dan interactivity)
yang berbeza dalam menyampaikan sesuatu maklumat atau menghasilkan sesuatu
produk multimedia seperti video, audio, muzik, filem, game,
entertaintment, dll. Ia juga ditafsirkan sebagai penggunaan beberapa teknologi
yang berbeza untuk menggabungkan media (teks, audio, graphics, animation,
video, dan interactivity) dengan cara yang baru untuk tujuan komunikasi.
Dalam kategori ini media yang digunakan adalah :
Ø Media teks/tulisan
Ø Media audio/suara
Ø Media video
Ø Media animasi
Ø Media gambar
Ø Media interaktif
Ø Media special effect
2. Multimedia
Communication merupakan penggunaan media
(massa), seperti television, radio, media cetak dan internet untuk
menyiarkan / menyampaikan material periklanan, publikasi, entertaintment,
berita, pendidikan, dll. Dalam kategori ini media yang digunakan adalah :
Ø TV
Ø Radio
Ø Filem
Ø Media Cetak
Ø Muzik
Ø Game
Ø Entertainment
Ø Tutorial
Ø Internet
Dengan
penggunaan multimedia, segala bentuk penyampaian maklumat akan menjadi lebih
menarik dan memudahkan pengguna dalam memahami informasi tersebut. Seperti yang
disebutkan dalam laporan hasil penelitian yang dikeluarkan oleh Computer
Technology Research (Hofstetter, p4) bahwa seseorang hanya akan mampu
dapat 20% dari apa yang mereka lihat dan 30% dari yang mereka dengar. Sedangkan
melalui multimedia mereka akan mampu dapat 50% dari apa yang mereka lihat dan
dengar, sehingga 80% daripada apa yang
mereka lihat, dengar dan berinteraksi pada waktu yang sama.
Design Multimedia
Teknologi multimedia telah berkembang pesat seiring dengan perkembangan
teknologi pada komputer PC dan pada era globalisasi ini multimedia merupakan salah
satu teknologi paling popular selain internet. Dengan multimedia kemampuan dalam
menyampaikan pesanan dan maklumat dengan menggabungkan unsur teks, gambar,
suara dan video, maka ribuan produk telah berjaya dipasarkan di seluruh dunia.
"BPP wasilah salihah fikrah"
“PUTRA UNTUK SEMUA”